כיצד לנהל עובדים הסובלים משחיקה בעבודה?
1. רקע:
במאמרי הקודם "10 גורמים לשחיקה בעבודה והטיפול בהם" עסקתי בגורמי שחיקת העובד והשלכותיהם. במאמר הנוכחי, אתמקד בתפקיד המנהלים (מדרג הנהלה בכירה ועד לראש צוות) בטיפול בעובדים שחוקים מחד, ובצמצום ממדי המגיפה הארגונית (ושחיקה בהחלט עונה על הגדרה של "מגיפה") מאידך.
2. מחוללים ארגוניים וניהוליים של שחיקה בעבודה:
פרופ' מלאך-פיינס מחוקרות השחיקה המובילות בארץ ובעולם, מתארת 4 איפיונים בסביבת העבודה המשפיעים על תופעת השחיקה
א. איפיונים "פסיכולוגיים ורגשיים"-עצמאות, גיוון, אתגר ותפיסת "עומס" סובייקטיבית. תחושת "משמעות בעשייה", אפשרות לביטוי עצמי ואפשרות להתפתחות אישית ומקצועית במקום העבודה.
ב. אפיוני "סביבת העבודה"-אפיונים הקשורים למבנה עצמו, לחדרים, ל"מרחב המחייה" ולתנאים הסביבתיים (מטבח, נוחיות, מיזוג, חלונות אוויר וכו')
ג. אפיונים ארגוניים- אפיונים הקשורים לביורוקרטיה בארגון, לריבוי נהלים, ליכולת של העובד להשפיע בארגון, לאופן שבו קולטים וחונכים עובד בארגון ("לשחות או לטבוע")
ד. אפיונים חברתיים- אפיונים הקשורים לעבודת הצוות, לתחושת הלכידות, למידת התמיכה והגיבוי שהעובד מקבל ולרמת המשוב שהוא מקבל (אם בכלל)
3. כיצד יכול מנהל לצמצם את מידת השחיקה בקרב עובדיו?
א.ראשית, עליו להבחין בין דברים "התלויים בו" כמנהל ובין דברים "שאינם תלויים בו". ישנם דברים רבים התלויים בכול מנהל , כגון, האפשרות לכנס ישיבות צוות, האפשרות לנהל שיחות משוב, לערב עובדים בתהליכי ניהול ועוד. בחלק מהארגונים למנהל אין סמכויות ישירות לקידום, פיטורין או תגמול ("שאינו תלוי בו") נטייה של מנהלים רבים היא דווקא להתמקד בחלקים שאינם תלויים בהם, אלו שאין ביכולתם לשנות, וע"י כך, גם להגביר את תחושת חוסר האונים שלהם, גם את שחיקתם וכמובן, בשל כך, לתרום לשחיקת העובדים.
ב. אחרי שהכרנו את האפיונים השונים במקום העבודה המשפיעים על תופעת השחיקה. בואו נראה מה יכול המנהל לעשות בכול אפיון כדי לצמצם את שחיקת העובדים ולשפר את איכות חייהם.
• לדאוג לגיוון בעבודה
• להאציל סמכויות ולדחוף את העובדים "להגדלת ראש"
• להציב בפני העובדים אתגרים
• לבנות "מסלול התפתחות" לעובדים בארגון
• לקיים עם העובדים שיחות אישיות ושיחות משוב תקופתיות
• לבנות צוות מלוכד שיש בו תמיכה הדדית, מחוייבות ומטרות משותפות
• לשתף את העובדים במתרחש בארגון ובמידת האפשר, לערב אותם בתהליכי חשיבה , עיצוב שינויים וקבלת החלטות.
• לפשט תהליכים, לצמצם נהלים ככול האפשר ולהפחית ביורוקרטיה
• לעצב סביבת עבודה "ידידותית" לעובדים. משלב תכנון המבנה באם ניתן ועד משרדים נוחים, אולם ייצור נקי, אוורור, עציצים, תמונות, פינת צמנוחה, מטבחון וכו'. צריך לזכור, שהעובדים מבלים את רוב זמנם הפנוי במקום העבודה.
• לקלוט עובדים חדשים בצורה מובנית, מושכלת והדרגתית
• לספק לעובדים ומנהלים בארגון, הדרכה, ידע ומיומנויות.
לסיכום: שחיקה הנה סימפטום קשה הפוגע בעובדת באופן מערכתי. היא אינה נגרמת כתוצאה מוירוס או חידק אלא כתוצאה ממכלול גורמים, שרובם קשורים אל תהליכים במקום העבודה. באפשרות המנהלים הישירים מחד והנהלת הארגון מאידך, לסייע באופן משמעותי בצמצום השחיקה, אם ידעו לזהות גורמי שחיקה בארגון ולטפל בהם.
אסף גזית, פסיכולוג ויועץ, מעצב ומלווה תהליכי שינוי, יועץ , מאמן ומדריך למנהלים, צוותים ועובדים. מנחה סדנאות במניעה וטיפול במצבי שחיקה ומצבי לחץ. מנכ"ל ויועץ ארגוני יישומים ואנשים yva@yva.co.il www.yva.co.il